Om e-tjänsten Mina sidor

Vår e-tjänst Mina sidor gör det enkelt att söka ersättning från a-kassan. Mina sidor fungerar lika bra på såväl dator som telefon och surfplatta.

Allt det här kan du göra

  • Ansöka om ersättning.
  • Fylla i och skicka tidrapporter.
  • Fylla i och skicka formulär.
  • Skicka meddelanden till oss.
  • Läsa meddelanden och beslut från oss.
  • Ladda upp och skicka in dokument.
  • Se uppgifter om din ersättning och dina utbetalningar.*
  • Spara ner dina utbetalningsspecifikationer.

*Du kan också se vilka uppgifter vi skickar till Skatteverket på sidan Utbetalningar under rubriken Individuppgifter och på din utbetalningsspecifikation. 

E-leg för att logga in

Med en e-legitimation kan du enkelt sköta dina a-kasseärenden i Mina sidor. Du skriver under och skickar in dina tidrapporter direkt på webben snabbt och säkert. Dessutom får du ditt beslut och därmed dina pengar snabbare.

Så skaffar du e-legitimation

Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetkund hos en bank finns möjlighet att skaffa e-legitimation hos Telia.

Om du har ett giltigt svenskt personnummer kan du besöka ett Nordeakontor och få ett kort laddat med en e-legitimation. Det är gratis och du behöver inte vara kund hos Nordea.

​Du kan också logga in om du har Freja eID. Freja är en av två statligt godkända e-legitimationer. Den är bankoberoende och fungerar även för de som har samordningsnummer.

Om du har problem med din e-legitimation, kontakta din utfärdare.

e-legitimation.se

På sidan e-legitimation.se kan du klicka dig vidare till olika utfärdare av e-legitimation. 

www.e-legitimation.se

BankID

Läs mer om BankID på www.bankid.com.

www.bankid.com

Freja eID

Läs mer om Freja på www.frejaeid.com.

www.frejaeid.com

Välj rätt knapp för e-legitimation när du ska logga in i Mina sidor

  • Om du ska logga in på Mina sidor på den enhet (dator, läsplatta eller mobiltelefon) där du har din e-legitimation väljer du BankID (denna enhet).
  • Om du ska logga in på Mina sidor på din dator och har din e-legitimation på en annan enhet, till exempel i din mobil, väljer du BankID (annan enhet).

Logga in på Mina sidor

Logga in på Mina sidor för att göra din ansökan om ersättning och fylla i dina tidrapporter.

Logga in på Mina sidor

Så här söker du ersättning

Fyll i en ansökan om ersättning
När du har loggat in på Mina sidor fyller du i flödet Ansökan om ersättning. När du har signerat och skickat din ansökan kommer du att få en del uppgifter att göra på en Att göra-lista.
Vi hämtar uppgifter
När du söker ersättning från oss hämtar vi uppgifter om dig från Försäkringskassan och CSN. Du får se uppgifterna och har möjlighet att kommentera dem.
Din arbetsgivare behöver fylla i ett arbetsgivarintyg
En av uppgifterna på Att göra-listan är att begära arbetsgivarintyg från din arbetsgivare. Det är enkelt att begära ett arbetsgivarintyg! Genom en knapptryckning i Mina sidor kan du skicka ett förifyllt mejl till din arbetsgivare med en länk till arbetsgivarintyg.nu.

Om arbetsgivaren fyller i och skickar intyget via arbetsgivarintyg.nu får du ett meddelande när intyget är klart för att godkännas av dig. När du har godkänt intyget kan vi se det.

Om du har fått ditt arbetsgivarintyg som ett pdf-dokument kan du ladda upp det på Mina sidor under e-tjänster. Välj dokumenttyp Arbetsgivarintyg PDF.​

Om du har fått ditt arbetsgivarintyg på papper kan du fotografera intyget och ladda upp bilderna på Mina sidor under e-tjänster. Du behöver fotografera varje sida av intyget, alltså ta två foton. Sedan lägger du till båda bilderna innan du klickar på Skicka in.
Fyll i en tidrapport
Ytterligare en uppgift på Att göra-listan är att fylla i en tidrapport. Du rapporterar en vecka i taget. Du kan tidigast skicka en tidrapport när sista dagen på rapporten har passerat.

Om inte tidrapporten kommer in till oss inom nio månader från den sista dagen på rapporten kan du inte få ersättning för den veckan.
Ladda upp dokument
Om du har gjort något annat än att arbeta kan du behöva intyga det. Om du behöver skicka in ett dokument till oss laddar du enkelt upp och skickar det i e-tjänsten Ladda upp dokument.

  • Du kan ladda upp en fil eller fota med mobilen - tänk på att bilden behöver ha en bra kvalitet.

  • PDF, JPEG, JPG, PNG är filformat som går att ladda upp.

  • Word, Excel och PPT går inte att ladda upp.

  • Du kan ladda upp max 10 MB i samma uppladdning.

  • Filnamnet får ha max 60 tecken.

  • Undvik att ha åäö i filnamnet för Mac, iPad och iPhone.

  • Det går inte att ladda upp låsta filer.

  • Ladda inte upp samma dokument flera gånger - i Mina dokument ser du allt du skickat in.
Fyll i dina kontaktuppgifter
Under Min profil lägger du in din e-postadress och ditt mobilnummer och väljer om du vill få ett mejl eller ett sms när det har hänt något nytt i Mina sidor.

Tekniska krav

Tillåt popup-fönster

För att du ska få den bästa upplevelsen på Mina sidor behöver inställningarna i den enhet du använder tillåta pop-up-fönster.

Tillåt cookies och spårning mellan webbplatser

För att Mina sidor ska fungera behöver din webbläsare tillåta cookies från minasidor.org och spårning mellan webbplatser. För att vara säker på att cookies och spårning är aktiverat går du in under inställningar i den webbläsare du använder.

För mobila enheter

Om du använder en mobil enhet kan du behöva gå in både i webbläsarens inställningar och i enhetens inställningar för att kunna utföra alla åtgärder.

Senaste versionen av Adobe Reader

Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerat för att kunna öppna beslutsbrev och skriva ut utbetalningsspecifikationer.

Ladda ner Adobe Reader

Cookie failure och andra problem  

Börja med att tillåta cookies, spårning mellan webbplatser och pop-up-fönster. Prova också att rensa historiken i din webbläsare och att byta till Google Chrome om du inte redan använder det som webbläsare.

Är det tillfälliga problem med Mina sidor aviserar vi alltid det här på vår webbplats.

Rensa historiken
Har du fortfarande problem trots att du tillåtit cookies och spårning rekommenderar vi dig att rensa webbhistoriken i din webbläsare.
Problem med Apple-enheter
Om du använder en iPhone eller annan Apple-enhet kan problemen bero på att du behöver uppdatera till en nyare version av enhetens operativsystem (iOS). IOS13 är den äldsta version som fungerar tillsammans med Mina sidor, men uppdatera gärna till den nyaste versionen som finns tillgänglig.

Om din enhet inte stödjer iOS13 eller en senare version kan du prova att byta till en annan webbläsare som exempelvis Google Chrome, Microsoft Edge eller Firefox. Fungerar inte det ber vi dig att i stället logga in i Mina sidor från en dator.
Surfar du med webbläsaren Safari?
Om du surfar med Safari kan du bara signera fem gånger i samma session. Detta är en säkerhetsåtgärd i Apples operativsystem.

Om du har inställningen Spåra inte mellan webbplatser kan du inte signera alls. Då behöver du ändra i inställningarna för Safari:

  1. Gå in i Inställningar

  2. Klicka på Safari

  3. Under rubriken Integritet och säkerhet avmarkerar du valet "Spåra inte mellan webbplatser".

  4. Starta om webbläsaren.

Du kan också byta till en annan webbläsare.
Om Mina sidor låser sig
Ibland händer det att Mina sidor låser sig. Om det händer när du är inloggad kommer här några tips på vad du kan göra för att låsningen ska släppa.
  • Börja med att uppdatera webbläsaren.

  • Hjälper inte loggar du ut från Mina sidor och rensar sedan webbhistoriken i webbläsaren.

  • Är låsningen fortfarande kvar när du loggar in igen? Prova i så fall med att logga in från en annan webbläsare eller enhet. Vi rekommenderar dig då att ta bort den aktivitet du påbörjade tidigare i Mina sidor och börja om helt från början.

  • Får du det fortfarande inte att fungera? Då behöver du logga ut från Mina sidor och kontrollera att du är utloggad på alla enheter du använt. Vänta sedan 20 minuter innan du loggar in igen. Det är tiden det tar för att bli automatiskt utloggad från Mina sidors server. Om låsningen beror på något i din webbläsare kommer det däremot inte att hjälpa att bli utloggad ifrån servern.
Problem med påbörjade tidrapporter
Om du använder webbläsarens bakåtknapp när du håller på att fylla i din tidrapport sparas den tidrapporten som ett utkast i Mina sidor. Då måste du först radera det sparade utkastet innan du kan börja fylla i en ny tidrapport.

Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren. Då undviker du att dina tidrapporter sparas som utkast av misstag.
Äldre operativsystem
Äldre operativsystem som inte längre får några nya säkerhetsuppdateringar kan göra att du får problem när du ska legitimera dig digitalt.

Vi rekommenderar därför att du uppdaterar till ett nyare operativsystem i den enhet du använder för att logga in på Mina sidor.

Om du inte kan använda Mina sidor

Kontakta oss om du inte har möjlighet att använda Mina sidor så skickar vi pappersblanketter och tidrapporter till dig. Arbetsgivarintyget begär du från din arbetsgivare. Tipsa gärna din arbetsgivare om arbetsgivarintyg.nu.

  • Uppdaterad: 25 juli 2024