Den här sidan använder Javascript för vissa funktioner. Om du vill att alla funktioner ska fungera korrekt behöver du tillåta javascript.

TILLFÄLLIGA REGLER: Riksdagen har beslutat att tillfälligt lätta upp villkoren och höja a-kassetaket. Läs mer

Kom i kontakt med oss

Vi förstår att du kan ha många frågor och vi hoppas att du hittar den information du behöver om ersättning och medlemskap här på vår webbplats.

Om du har synpunkter på regelverket hänvisar vi dig till regering och riksdag eftersom det är riksdagen som beslutar om reglerna för alla a-kassor.

På grund av corona kan vi inte ta emot besök på våra kontor.

Undrar du om medlemskapet eller avgiften?

Om du är medlem hos oss och vill se dina fakturor eller ändra betalningsmetod kan du göra det genom att logga in på Mitt medlemskap.

Logga in på Mitt Medlemskap 

Behöver du lämna uppgifter i ditt ersättningsärende?

Du som har ett pågående ärende och behöver lämna uppgifter till oss kan göra det genom att logga in på Mina sidor.

Logga in på Mina Sidor

Vill du hellre ringa oss?

Våra telefontider är vardagar klockan 9.00 till 11.45 och 13.00 till 15.00. Du når din handläggare varje vardag mellan 9.00 och 11.00.

0770 77 77 88

Vill du skicka handlingar per post?

Om du inte kan använda våra e-tjänster går det bra att skicka dina handlingar per post.

Unionens a-kassa
FE 14
930 88 Arjeplog

Du kan också chatta med oss

Under kontorstid finns det möjlighet att chatta med en av våra medlemsrådgivare. I chatten svarar vi på allmänna frågor om medlemskapet och försäkringen och hjälper dig med teknisk support. Vi har också chattbotar som svarar på frågor dygnet runt.

Skriv inga personuppgifter i chatten

Vi kan inte svara på specifika frågor som rör dig eller ditt ärende via chatten eftersom det inte är ett säkert sätt att hantera dina personuppgifter på. Skriv därför inte några personuppgifter i chatten, till exempel personnummer eller namn eller annan information som kan knytas till dig som person. Tänk på att dina frågor och de svar som skickas till dig via chatten är allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut om någon begär det.

Din ip-adress är en personuppgift

Vi använder din ip-adress för att ta emot din fråga och att leverera ett svar till dig. Det räknas som personuppgiftsbehandling.

Läs om hur vi behandlar dina personuppgifter

Frågor och svar om vår handläggningstid
Hur lång handläggningstid har ni?
Vi handlägger alla ärenden i tur och ordning. Varje ärende är unikt och tar olika lång tid beroende på hur situationen före arbetslösheten har sett ut. Just nu har vi längre handläggningstid än vanligt eftersom fler än vanligt söker ersättning på grund av corona. För att kunna hantera alla ansökningar och korta ner tiden som du behöver vänta har vi anställt nya kollegor.

Kontrollera att du har gjort allt på din Att göra-lista och att dina intyg innehåller rätt uppgifter. Det underlättar vår handläggning. Om vi saknar något hör vi av oss till dig.
Jag vill prata med min handläggare, när kan jag ringa?
Vi förstår att du och många andra vill prata med oss nu när det har dykt upp frågor om a-kassan. Vi har öppet på telefon klockan 9–11.45 och 13–15 varje vardag. Mellan klockan 9 och 11 kan du prata med din handläggare om du har ett ärende hos oss. När vi inte svarar i telefon jobbar vi med handläggning av ansökningar för att alla våra medlemmar ska få beslut så snabbt som möjligt.

Allmän information om medlemskap och ersättning hittar du här på vår webbplats.
Jag har väntat länge på mitt beslut, varför tar det så lång tid?
Vi har på kort tid fått många nya medlemmar och många har förlorat jobbet på grund av corona. Vi prioriterar att handlägga för att du ska få beslut så snabbt som möjligt.

Vår handläggning är inte riktigt lika digital som din ansökan om ersättning är. Vi håller på och arbetar med att vårt system ska bli mer automatiserat men än så länge gör vi en hel del moment i utredningen manuellt. Många av våra ärenden är också så kallade bedömningsärenden och vi lägger stor vikt vid varje ärende.

Kontrollera att du har gjort allt på din Att göra-lista och att dina intyg innehåller rätt uppgifter. Det underlättar vår handläggning. Om vi saknar något hör vi av oss till dig.
Jag har gjort allt på min Att göra-lista, när får jag beslut?
Nu när du är klar med din Att göra-lista ska vi slutföra vårt jobb så att du kan få ditt beslut.

Vår handläggning är inte riktigt lika automatiserad som din ansökan om ersättning är. Vi arbetar på att vårt system ska bli mer automatiserat men än så länge gör vi en hel del moment i utredningen manuellt. Många av våra ärenden är också så kallade bedömningsärenden som kräver mycket tid och noggrannhet så du får rätt beslut.

Vi hanterar alla ärenden i tur och ordning och just nu har vi fler ansökningar om ersättning än vanligt på grund av corona.