Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Så söker du ersättning - steg för steg

Att bli av med jobbet vet vi är en stor omställning. Ett medlemskap i a-kassan innebär att du kan ha rätt till ersättning om du förlorar ditt arbete. Precis som med andra försäkringar behöver du uppfylla vissa villkor om du behöver använda vår försäkring. 

För att kunna få ersättning från a-kassan behöver du vara arbetslös. Du behöver också uppfylla villkoren för ersättning och vara anmäld på hos Arbetsförmedlingen. Ett av villkoren är att du behöver vara 20 år för att kunna få ersättning.

Så söker du ersättning

  1. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen.

    För att kunna få ersättning från oss behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen redan första arbetslösa dagen.

  2. Fyll i en ansökan om ersättning

    I ansökan om ersättning lämnar du uppgifter var du arbetat och vad du har tjänat innan arbetslösheten. Du fyller enklast i den i vår e-tjänst Mina sidor.

  3. Fyll i en månadsansökan

    Månadsansökan är din ansökan om utbetalning. Där uppger du bland annat om du haft inkomst eller om det finns tid du inte kunnat ta arbete under den månad du söker ersättning för.

  4. Håll koll på att göra-listan

    Om vi behöver ytterligare uppgifter från dig lägger vi upp det som en punkt på din att göra-lista i Mina sidor.

  5. Anmäl konto för utbetalning

    Anmäl vilket konto och vilken bank du vill ha din ersättning utbetald till på Swedbanks kontoregister.

Allt börjar med en anmälan på Arbetsförmedlingen

Ett av villkoren för att ha rätt till ersättning från oss är att du behöver vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Därför är det viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen redan din första dag som arbetslös.

När du har gjort det skickar Arbetsförmedlingen uppgiften vidare till oss och informationen kommer att finnas i våra system dagen efter.

Skriv in dig på Arbetsförmedlingen

Mina sidor gör det enkelt att söka a-kassa

Enklaste sättet att söka a-kassa är att logga in på vår e-tjänst Mina sidor och fylla i en ansökan om ersättning. Där lämnar du uppgifter om vad du har gjort innan arbetslösheten. Du kommer att få en Att göra-lista som guidar dig genom hela ansökan. Du behöver också fylla i en månadsansökan där du lämnar uppgifter om eventuell inkomst och tid du inte kunnat ta arbete med mera.

För att kunna logga in i Mina sidor behöver du ha ett BankID. Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss så hjälper vi dig.

Kom ihåg att du också måste fylla i en månadsansökan för den månad du som du söker ersättning för.

Är du medlem i fackförbundet Unionen?

  1. Ansök om inkomstförsäkring från fackförbundet Unionen

    Om du också har inkomstförsäkring genom förbundet behöver du göra en separat ansökan dit i samband med att du söker ersättning från oss.

  2. Lämna samtycke till att vi delar dina uppgifter

    Logga sen in på Mina sidor och ge ditt samtycke till att vi lämnar dina uppgifter till Unionen. Då slipper du skicka dina utbetalningsspecifikationer till dem vid varje utbetalning

  3. Du kan alltid kontakta Unionen

    Om du har frågor om inkomstförsäkringen eller vill komma i kontakt med Unionen Medlemsförsäkring AB ringer du 0771-27 28 00.

Senast uppdaterad:
Unionen-grön färgplatta

Lägre avgift hos Unionen när du får ersättning från oss

Om du får ersättning från oss och är medlem i förbundet är det bra om du meddelar dem att du är arbetssökande och vilken ersättning du får från oss. Det kan påverka din medlemsavgift hos Unionen.

Logga in på unionen.se för att uppdatera dina uppgifter

Mer om hur du söker ersättning