Det kostar 160 kronor per månad att vara med
Vår avgift är 160 kronor per månad och är densamma för alla medlemmar, oavsett vilken inkomst du har. Medlemsavgiften påverkas inte heller av om du studerar, är sjukskriven, föräldraledig eller arbetslös.
Logga in på Mitt medlemskap för att se fakturor och ändra betalsätt

Det finns flera sätt att betala medlemsavgiften till oss. Om du vill ändra ditt betalsätt kan du logga du in på Mitt medlemskap eller kontakta din bank.
Betala med autogiro
Med autogiro blir det enklare för dig att betala din medlemsavgift och du slipper oroa dig över att glömma den. Vi drar avgiften automatiskt den 28:e varje månad.
Om du vill betala med autogiro anmäler du det snabbast och enklast direkt hos din internetbank. Välj Unionens arbetslöshetskassa, bankgiro 5642-8568, som betalningsmottagare för autogiro. Om din bank vill att du anger betalarnummer eller liknande så ska du skriva ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck.
Du kan också logga in på Mitt medlemskap och registrera dig för autogiro. Gå till sidan Min profil klicka på redigera till höger om rubriken Betalsätt. Markera Autogiro och fyll i dina kontouppgifter.
Om du inte kan anmäla autogiro på din bank eller på Mitt medlemskap kan du ringa oss så skickar vi en blankett till dig.
Betala med e-faktura
Om du vill betala med e-faktura anmäler du det på din internetbank. Då får du en elektronisk faktura till din internetbank varje månad som du behöver signera.
Pappersfaktura
Om du inte har valt autogiroavdrag eller e-faktura och inte är ansluten till Kivra skickar vi hem en faktura till dig varje månad.
Kivra
Om du är ansluten till Kivra och inte betalar avgiften med autogiro eller e-faktura får du din faktura från oss i Kivra. Klicka på länken om du vill läsa mer om Kivra.
Om du inte har fått någon faktura
Du behöver betala din medlemsavgift även om du inte har fått någon faktura. Om du saknar faktura för en månad hittar du betalningsuppgifterna på Mitt medlemskap. Du kan också ange ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck som OCR-nummer. Medlemsavgiften är 160 kronor per månad och du betalar till bankgironummer 5642-8568.
Har du fått beslut om medlemskap efter den 10:e i månaden?
Om du är ny medlem hos oss och har fått ett beslut om medlemskap efter den 10:e i månaden, kommer du att få din första faktura i månaden efter.
Om du inte betalar din medlemsavgift
Efter tre obetalda medlemsavgifter upphör ditt medlemskap hos oss. Eftersom du är försäkrad under de tre månaderna kommer du ändå att behöva betala avgiften för dem. Vill du avsluta medlemskapet behöver du meddela oss det.
Medlemskapet ger dig ett försäkringsskydd. Upphör medlemskapet påverkar det storleken på din ersättning om du skulle bli arbetslös.
Så länge du inte betalar avgiften har du en skuld till oss
Du är skyldig att betala avgiften för alla månader du har varit försäkrad. Om du inte betalar fakturan kan det komma att bli mycket dyrare för dig. Det beror på att det då tillkommer kostnader för avgifter hos Kronofogden. Totalt kan fakturan du ska betala bli 680 kronor dyrare. Så betala smart, betala i tid!
Bli medlem igen
Om ditt medlemskap har avslutats på grund av att du inte har betalat behöver du fylla i en ny ansökan för att bli medlem. Om du ansöker om nytt medlemskap senast månaden efter att ditt medlemskap avslutades fortsätter du på din tidigare medlemsperiod.
Samma sak gäller om du ångrar att du själv avslutade medlemskapet. Fyll i en ny ansökan om medlemskap senast månaden efter du gick ur a-kassan för att fortsätta på din tidigare medlemsperiod.
Logga in för att bli medlem igen
Om ditt medlemskap har avslutats och du vill bli medlem på nytt behöver du fylla i en ny ansökan.
Vanliga frågor om medlemsavgiften
Vad kostar det att vara med i Unionens a-kassa?
Vår medlemsavgift är 160 kronor per månad.
Du betalar lika mycket oavsett om du arbetar, studerar, är sjuk, har föräldrapenning eller har ersättning från oss.
Avgiften till oss förändras alltså inte för att du får ny lön. Men om du är medlem i ett fackförbund kan de vilja veta om du får en annan inkomst.
Om du har frågor om din fackförbundsavgift behöver du vända dig till dem.
På vilka sätt kan jag betala medlemsavgiften?
Du kan välja att betala din avgift på följande sätt:
Autogiro
Enklast anmäler du autogiro via din internetbank. Välj Unionens arbetslöshetskassa (bankgiro 5642-8568) som betalningsmottagare för autogirot.
Om din bank vill att du anger betalarnummer eller liknande så ska du skriva ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck.
E-faktura
Om du vill betala med e-faktura anmäler du det på din internetbank. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura till din internetbank varje månad. Du behöver själv se till att pengarna dras från ditt konto.
Kivra
Om du är ansluten till Kivra och inte betalar avgiften med autogiro eller e-faktura du får du din faktura från oss i Kivra.
Läs mer om Kivra på www.kivra.com
Inbetalningskort
Om du inte har valt att betala avgiften på annat sätt får du en pappersfaktura hem till dig månadsvis.
Vad händer om jag inte betalar medlemsavgiften?
Om du inte betalar medlemsavgiften avslutas ditt medlemskap efter tre månader. Om du till exempel inte betalar medlemsavgiften för januari, februari och mars avslutas ditt medlemskap från och med den 1 april.
Medlemsavgiften för de tre månaderna måste betalas även om medlemskapet avslutas eftersom du har varit försäkrad de månaderna.
Avslutas medlemskapet om jag slutar betala medlemsavgiften?
Ja, om du slutar betala medlemsavgiften avslutas ditt medlemskap efter tre månader.
Du kommer ändå att behöva betala medlemsavgiften för de tre månaderna eftersom du är försäkrad fram till den dag medlemskapet avslutas.
Om du inte vill vara medlem längre kan du själv avsluta medlemskapet om du loggar in på Mitt medlemskap.
Kan jag bli medlem på nytt om medlemskapet har avslutats på grund av att jag inte har betalat medlemsavgiften?
Om ditt medlemskap har avslutats på grund av att du inte har betalat medlemsavgiften, kan du bli medlem hos oss på nytt om du fortfarande arbetar inom vårt verksamhetsområde.
Om du ansöker om medlemskap direkt, finns möjlighet att få ett sammanhängande medlemskap.
Jag har gjort en autogiroanmälan men har ändå fått en faktura. Ska jag betala fakturan?
Ja, det är viktigt att du betelar fakturan.
Att du har fått en faktura kan bero på att din autogiroanmälan inte har aktiverats än.
En bekräftelse på att ditt autogiro har kommit igång skickas ut i samma månad som autogirot börjar gälla.
Jag saknar faktura för en månad. Vilket OCR-nummer ska jag ange?
Du kan ange ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck som OCR-nummer.
Medlemsavgiften ska betalas till bankgironummer 5642-8568.
Kan jag använda mitt personnummer som OCR-nummer?
Ja, om du saknar inbetalningskort kan du skriva ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck som OCR-nummer.
Varför har jag fått min faktura till Kivra?
Om du tidigare har anmält dig till Kivra, till exempel för att du ville få din skattedeklaration där, får du vår faktura i Kivra eftersom vi är anslutna till dem.
Om du inte vill få din faktura i Kivra behöver du gå in på kivra.com och ta bort oss som avsändare där.