Gå till huvudinnehållet Gå till menyn
Gå till startsidan

Utbetalning av ersättning

En förutsättning för att du ska kunna få en utbetalning är att du har skickat in en månadsansökan eller tidrapporter och att du har rätt till ersättning.

Utbetalning varje månad

Från och med oktober 2025 betalar vi ut ersättning en gång per månad i stället för veckovis. Du ser våra utbetalningsdatum nedan.

För dig som ansöker med månadsansökan

Du som får ett beslut om en ersättningsperiod efter den 1 oktober 2025 skickar in en månadsansökan för varje månad du söker ersättning för.

  • Skicka in din månadsansökan så snart som möjligt efter att månaden du söker ersättning för har passerat. Utbetalning av ersättningen sker månaden efter.
  • Din månadsansökan måste komma in inom tre månader.

För dig som ansöker med tidrapport

Du som fick beslutet om din ersättningsperiod före den 1 oktober fortsätter att skicka in tidrapporter till oss så länge din period är pågående och du har dagar kvar.

  • Skicka gärna in dina tidrapporter veckovis så att alla veckor som har passerat kan komma med i utbetalningen. Utbetalning av ersättningen sker månadsvis.

Datum för höstens utbetalningar

Torsdag den 23 oktober 
Månadsansökningar och tidrapporter måste komma till oss senast måndagen den 20 oktober för att kunna vara med i utbetalningen.

Torsdag den 27 november
Månadsansökningar och tidrapporter måste komma till oss senast måndagen den 24 november för att kunna vara med i utbetalningen.

Torsdag den 18 december
Månadsansökningar och tidrapporter måste komma till oss senast måndagen den 15 december för att kunna vara med i utbetalningen.

Tisdag den 30 december 
Detta är ett extra utbetalningstillfälle. Din månadsansökan eller dina tidrapporter måste komma till oss senast måndagen den 22 december för att kunna vara med i utbetalningen.

Utbetalningsdatum 2026

Tänk på att månadsansökningar och tidrapporter måste vara hos oss minst tre dagar före utbetalningsdagen för att kunna vara med i utbetalningen.

  • Måndag den 5 januari - extra utbetalningstillfälle
  • Torsdag den 22 januari
  • Torsdag den 29 januari - extra utbetalningstillfälle
  • Torsdag den 26 februari
  • Torsdag den 26 mars
  • Torsdag den 23 april
  • Torsdag den 28 maj
  • Torsdag den 25 juni
  • Torsdag den 23 juli
  • Torsdag den 27 augusti
  • Torsdag den 24 september
  • Torsdag den 22 oktober
  • Torsdag den 26 november
  • Onsdag den 23 december
  • Onsdag den 30 december - extra utbetalningstillfälle. 

Varför får jag inte full ersättning för månaden?

När du inte är helt arbetslös under en månad eller av annan anledning inte har rätt till hel arbetslöshetsersättning minskas ersättningen. Det gäller till exempel om du:

  • haft en inkomst från arbete eller ett arvode från ett uppdrag under månaden
  • får sjukpenning eller VAB från Försäkringskassan under månaden
  • är förhindrad att söka arbete en eller flera dagar
  • har fått pension
  • har fått en avstängning av ersättning från oss. 

Hur vet jag om jag får en utbetalning?

Om du loggar in på Mina sidor kan du se statusen för din utbetalning på sidan Utbetalningar.

Anmäl konto till Swedbanks kontoregister

Vi betalar ut ersättningen via Swedbank. Kontakta dem om du vill ha din ersättning till ditt konto. Har inte banken någon uppgift om konto kommer den första utbetalningen på en avi.

Banksekretess för konton och bankhantering

På grund av banksekretess kan vi inte svara på några frågor om konton och bankhantering. Om du har fått information från oss om att ersättning ska betalas ut till dig och ersättningen trots det inte kommit in på ditt konto måste du ta kontakt med banken.

Är du medlem i fackförbundet Unionen?

  1. Ansök om inkomstförsäkring från fackförbundet Unionen

    Om du också har inkomstförsäkring genom förbundet behöver du göra en separat ansökan dit i samband med att du söker ersättning från oss.

  2. Lämna samtycke till att vi delar dina uppgifter

    Logga sen in på Mina sidor och ge ditt samtycke till att vi lämnar dina uppgifter till Unionen. Då slipper du skicka dina utbetalningsspecifikationer till dem vid varje utbetalning

  3. Du kan alltid kontakta Unionen

    Om du har frågor om inkomstförsäkringen eller vill komma i kontakt med Unionen Medlemsförsäkring AB ringer du 0771-27 28 00.

Inkomstförsäkringen från fackförbundet Unionen betalas ut separat

Om du har rätt till ersättning både från oss och från Unionens inkomstförsäkring får du två separata utbetalningar, en från oss och en från Unionen. 

Senast uppdaterad:
Höstträd i solljus

Så här gör du för att få ersättningen till ditt konto

Vi betalar ut ersättningen via Swedbank. Kontakta dem om du vill ha din ersättning till ditt konto. Har inte banken någon uppgift om konto kommer den första utbetalningen på en avi.

Anmälan till Swedbanks kontoregister

Mer om det du kan behöva veta när du har ersättning