Teknisk support
Felmeddelanden
Jag får felmeddelandet "This action is not allowed as it is outside the current transaction” när jag fyller i min ansökan på Mina sidor. Vad ska jag göra?
Felmeddelandet kan dyka upp när du går från steg 4 till 5 i ansökan. För att du ska komma vidare med ansökan behöver du klicka på backa i webbläsaren så att du kommer tillbaka till steg 4. Klicka på "Nästa" igen så kommer du vidare till steg 5 utan några problem.
Jag får upp ett meddelande med texten Status 403/JBWEB, vad behöver jag göra?
- Rensa Cookies/kakor, historik och temporära internetfiler.
- Uppdatera webbläsaren till senaste versionen och återställ webbläsaren till standardinställningar.
- Prova att använda en annan webbläsare som vår webbplats stödjer, till exempel Google Chrome, Internet Explorer eller Safari (mac).
- Använd en annan enhet som till exempel en annan dator, mobil eller surfplatta.
Jag försöker ladda upp dokument på Mina Sidor. Det står att dokumentet kan innehålla virus, vad behöver jag göra?
Tänk på att du inte kan ladda upp filer med ÅÄÖ eller specialtecken, till exempel !”#.
Därför rekommenderar vi att du byter namn på filen, gärna till något beskrivande så som "anstallningsbevis", och sedan laddar upp den.
Jag har problem att logga in på e-tjänsterna. Jag använder en produkt från Apple, vad kan jag göra?
Du som använder en Iphone eller Ipad kan få problem när du ska logga in på Mina sidor, Mitt medlemskap eller om du ska bli medlem.
Du kan behöva uppdatera till en nyare version av operativsystemet IOS om det är möjligt på din enhet, eller använda en annan enhet för att kunna logga in på e-tjänsten.
Tidrapporten har låst sig. Vad behöver jag göra?
Logga ut ur Mina Sidor och logga in igen efter cirka 1 timme. Nu bör tidrapporten vara upplåst igen och du kan skicka den.
E-legitimation och BankID
Vad är BankID?
BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet på nätet, till exempel på din internetbank, hos Försäkringskassan, Skatteverket, CSN eller hos oss på a-kassan.
Logga in på din internetbank för att skaffa ett BankID.
Vad är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är samma som BankID men sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör att du kan använda din mobila enhet som en fristående säkerhetsdosa när du behöver legitimera dig på internet.
Du kan använda ditt Mobila BankID även om du surfar på en dator.
Jag kan inte logga in med mitt BankID, vad beror det på?
Det kan bero på att du inte har den senaste versionen, eller att du behöver uppdatera säkerhetsprogrammet. På BankID.com kan du ladda ner säkerhetsprogrammet.
På sidan Testa ditt BankID kan du se om du använder rätt version av BankID.
Du kan också prova att istället logga in med ett mobilt BankID.
Hur skaffar jag BankID?
Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa instruktionerna där.
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.
På bankid.com finns all information som du behöver för att skaffa ett BankID.
Kan jag skaffa e-legitimation?
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.
Jag kan inte logga in med mitt Freja eID. Vad ska jag göra?
Just nu kan du som använder Freja eID+ få felmeddelande om cookie failure när du försöker signera på Mina sidor. Problemet uppstår om du loggar in på Mina sidor från en mobil enhet.
Vi hoppas att problemet med signering är löst inom kort och ber dig under tiden att i stället logga in på Mina sidor från en dator.
Mina sidor
Varför får jag upp en grå sida när jag loggar in på Mina sidor på mobilen eller surfplattan?
I webbläsaren Safari kan du använda privat surfing om du vill besöka webbplatser utan att de visas i historiken.
Om du surfar i privat-läge när du loggar in på Mina sidor kommer sidan att bli grå.
Om du vill slå på eller av privat surfning på din telefon öppnar du Safari och trycker på fyrkanterna längst ned till höger. Tryck på Privat och sedan på Klar.
Om du använder en Ipad trycker du på plustecknet och sedan på Privat.
När privat surfning är aktiverat är Safari svart eller mörkt istället för vitt eller grått.
Varför loggas jag ut ur Mina sidor när jag har varit ifrån datorn en stund?
Du loggas ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Detta sker av säkerhetsskäl
Varför kan jag inte öppna de brev jag har fått i Mina sidor?
Breven vi skickar till dig i Mina sidor är i pdf-format. För att kunna öppna breven behöver du ha Adobe Reader installerat på din dator.
På adobe.com finns information om hur du installerar Adobe Reader.
Jag har fått en notifiering om att jag ska godkänna ett arbetsgivarintyg. Var hittar jag intyget?
När du har fått en notifiering om att godkänna ett arbetsgivarintyg som din arbetsgivare har skickat via arbetsgivarintyg.nu hittar du intyget mitt på startsidan under fliken Nya arbetsgivarintyg när du har loggat in på Mina sidor.
Läs igenom intyget för att se att uppgifterna stämmer innan du godkänner det. När intyget är godkänt hittar du det på sidan Mina dokument.
Tekniska krav för Mina sidor
Behöver jag tillåta popup-fönster? Hur gör jag det?
Ja, du behöver tillåta popup-fönster för att få upp all information på Mina Sidor. Du kan kontrollera att popup-fönster är tillåtna i din webbläsare.
Ja, för att Mina sidor ska fungera optimalt behöver du godkänna att din webbläsare accepterar cookies.
När du är inloggad på Mina sidor skickas en cookie mellan din dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om besökaren kan inte spåras.
Om cookies
En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats.