Söka ersättning
- Så söker du ersättning
- Om något förändras
- Arbetsförmedlingen och a-kassa
- Utbetalning av ersättning
- Om du får fel ersättning
Så söker du ersättning
Jag blir snart arbetslös, vad gör jag då?
Det första du ska göra är att anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Sedan loggar du in på Mina sidor och fyller i en ansökan om ersättning.
På vår sida Så söker du ersättning kan du läsa om vad du behöver göra och logga in på Mina sidor.
Varför ska jag fylla i en månadsansökan?
Det är med månadsansökan du söker ersättning. På den fyller du i vad du har gjort under den månad du söker ersättning för, till exempel om du har haft inkomst, varit sjuk eller på annat sätt förhindrad att söka arbete. När vi får in din månadsansökan vet vi hur mycket förlorad inkomst vi ska ersätta dig för.
Läs om hur du fyller i månadsansökan
Du skickar in din månadsansökan på Mina sidor.
Hur skickar jag min månadsansökan?
Logga in på Mina sidor för att skicka din månadsansökan. Du behöver e-legitimation, till exempel ett Mobilt BankID för att logga in.
Kontakta oss om du inte har möjlighet att använda Mina Sidor, så skickar vi en månadsansökan på papper till dig.
När ska jag skicka in min tidrapport?
Du rapporterar en vecka i taget och kan tidigast skicka in en tidrapport när veckan har passerat.
Vi betalar ut ersättning varje vecka. Om vi får din tidrapport direkt på måndagen efter att veckan har passerat kan du få din ersättning redan på torsdagen samma vecka. Om du istället vill ha din ersättning utbetald var fjärde vecka kan du välja att skicka in fyra tidrapporter i taget.
Hur fyller jag i min tidrapport?
Du rapporterar en vecka i taget och du kan tidigast skicka in en tidrapport när veckan har passerat. Kom ihåg att du ska fylla i hela veckan, även lördag och söndag.
När du redovisar Arbetslös på dina tidrapporter innebär det att du intygar att du kan och vill ta arbete och att det inte finns något som förhindrar dig från att arbeta.
På sidan Så här tidrapporterar du kan du läsa hur du fyller i tidrapporten i olika situationer. Om du ändå behöver hjälp att fylla i din tidrapport kan du ringa oss så hjälper vi dig.
Hur ansöker jag om inkomstförsäkring från Unionen?
Om du har inkomstförsäkring hos Unionen behöver du göra en särskild ansökan dit.
Har du frågor om inkomstförsäkringen eller vill komma i kontakt med Unionen Medlemsförsäkring AB så är deras telefonnummer 0771-27 28 00.
Inkomstförsäkringen hör inte till den allmänna arbetslöshetsförsäkringen som vi beslutar om men Unionen grundar sitt beslut på den uträkning vi har gjort när du har sökt ersättning hos oss.
Om något förändras
Vad händer om jag lämnar fel uppgifter till a-kassan?
Om du medvetet eller av grov vårdslöshet har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter till oss som har betydelse för rätten till ersättning kan du bli utesluten ur a-kassan eller frånkänd ersättning.
Detsamma gäller om du medvetet eller av grov vårdslöshet låter bli att anmäla ändrade uppgifter som har betydelse för rätten till ersättning till oss.
Du blir också skyldig att betala tillbaka det som eventuellt betalats ut felaktigt.
Vi är skyldiga att göra en polisanmälan vid misstanke om bidragsbrott i samband med ansökningar och utbetalningar av arbetslöshetsersättning.
Arbetsförmedlingen och a-kassa
Vad är en aktivitetsrapport?
En aktivitetsrapport är en rapport där du fyller i vilka arbeten du har sökt och annat som du har gjort för att få ett arbete.
Så länge du söker ersättning från oss behöver du fylla i och lämna en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen mellan den 1:a och den 14:e varje månad.
Vad händer om jag lämnar in min aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen för sent?
Om du lämnar in din aktivitetsrapport för sent kommer Arbetsförmedlingen att skicka ett meddelande till oss om att du inte sköter ditt arbetssökande.
När vi får ett sådant meddelande utreder vi om det ska påverka din rätt till arbetslöshetsersättning. Första gången det händer får du en varning. Om det händer igen blir du avstängd från ersättning
Enligt Arbetsförmedlingen har jag missat ett besök hos dem, men det stämmer inte. Vad ska jag göra nu?
Börja med att kontakta Arbetsförmedlingen. Om de har uppgifter om att du var på besök kommer de att skicka information till oss om det.
I annat fall kontaktar du oss, till exempel via Mina sidor, och förklarar vilken dag och vilken tid du var där och vem du pratade med.
Varför skickar Arbetsförmedlingen meddelande till a-kassan?
Arbetsförmedlingen skickar ett meddelande till oss om du inte sköter ditt arbetssökande, om du förlänger din arbetslöshet eller om du orsakar din arbetslöshet.
När vi har fått ett meddelande från Arbetsförmedlingen utreder och beslutar vi om händelsen ska påverka din arbetslöshetsersättning.
Arbetsförmedlingen skickar också ett meddelande till oss om du till exempel har fått ett arbete eller ska vara sjukskriven under en period.
Varför kan jag inte få a-kassa fram tills att jag börjar på mitt nya jobb? Jag har ju gjort det jag skulle.
Du kan få ersättning fram tills du börjar på ditt nya jobb, men du måste uppfylla villkoren varje dag du söker ersättning från oss. Det betyder att du behöver söka jobb och aktivitetsrapportera dessa till Arbetsförmedlingen. Du behöver också vara villig att ta de arbeten du blir erbjuden.
Om du vill slippa jobbsökandet och kontakten med Arbetsförmedlingen sista tiden innan det nya jobbet måste du avregistrera dig hos Arbetsförmedlingen och sluta söka ersättning från oss.
Varför kallas det för Varning? Det låter som en tillrättavisning.
Det första steget i sanktionstrappan för den som inte sköter sitt arbetssökande ska fungera som ett uppmärksammande för att hjälpa dig. Det är tänkt som en tydlig signal om att du som arbetssökande behöver ändra på något för att slippa bli avstängd från ersättning.
Utbetalning av ersättning
Hur betalar ni ut min ersättning?
Vi betalar ut ersättningen via Swedbank.
Du behöver anmäla till vilken bank och till vilket konto du vill ha din ersättning utbetald. Det gör du på Swedbanks kontoregister.
Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi eller en insättning på ett konto som är anslutet till Swedbanks kontoregister sedan tidigare.
Du kan lösa in din avi på ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Pressbyrån, 7-eleven, Direkten, Kassagirot, Circle K och på banken. Vid inlösen kan det kontanta utbetalningsbeloppet vara begränsat till 2 000 kronor eller av butikens tillgång på kontanter.
Hur ofta är det utbetalning?
Vi betalar ut ersättning månadsvis. På sidan Utbetalning av ersättning listar vi kommande utbetalningsdatum.
Jag har fått min första utbetalningsspecifikation, men saknar utbetalningen. Vad gör jag nu?
Om du inte har anmält ett konto för utbetalning på Swedbanks kontoregister får du en utbetalningsavi. Detsamma gäller om du tidigare har anmält ett konto som inte längre är aktuellt.
Utbetalningsavin är giltig i 60 dagar. Om du inte löser in avin får vi pengarna i retur efter 60 dagar. Vi betalar ut pengarna på nytt så snart vi får en uppgift om bankkontonummer.
Vill du att vi gör kommande utbetalningar till annat bankkonto än det Swedbank har behöver du kontakta Swedbank.
Spärra utbetalningsavi
Om du har tappat bort din utbetalningsavi eller inte har fått den med posten, ska du kontakta Swedbank för att spärra den. Därefter skickar du din fullständiga bankkontouppgift i ett meddelande på Mina sidor. När Swedbank har bekräftat att din utbetalning har kommit i retur betalar vi ut pengarna till det konto du har meddelat.
Vid allmänna frågor kring utbetalningar ska du i första hand vända sig till Swedbank som har fullständig information om kontouppgifter och kan hjälpa till med kontokopplingen.
Om du får fel ersättning
När kan jag bli återbetalningsskyldig?
Om du får ersättning från a-kassan som du inte har rätt till kan du bli återbetalningsskyldig. Om den felaktiga ersättningen beror på att du inte har lämnat rätt information till oss blir du återbetalningsskyldig oavsett om du visste om att ersättning var felaktig eller inte.
Detsamma gäller om den felaktiga ersättningen beror på att du har låtit bli att lämna en uppgift till oss så att vi har saknat information som har betydelse för din ersättning.
Även om du inte har orsakat den felaktiga ersättningen blir du återbetalningsskyldig om du har insett eller borde ha insett att ersättningen var felaktig.
Du kan också bli återbetalningsskyldig om du har fått ersättning från oss och senare får lön eller skadestånd som motsvarar lön för samma tid.
Hur betalar jag tillbaka ersättning som jag har fått felaktigt?
När vi beslutar om återbetalningsskyldighet skickar vi ett inbetalningskort till dig. Om du betalar hela beloppet inom 30 dagar betalar du ingen ränta. Efter 30 dagar får du betala dröjsmålsränta på beloppet.
Vi kan dra av beloppet från din ersättningen
Om du får arbetslöshetsersättning från oss kan vi dra av beloppet från din ersättning. Om hela beloppet dras av inom 30 dagar betalar du ingen ränta.
Du kan få en avbetalningsplan
Du kan ansöka om att få en avbetalningsplan, kontakta oss via Mina sidor om du vill ha en avbetalningsplan.
Så länge en avbetalningsplan gäller betalar du en lägre ränta än den dröjsmålsränta som annars gäller.
Om vi lägger upp en avbetalningsplan får du betala 170 kronor i uppläggningsavgift och 60 kronor per avi. Vi tar också ut en avgift på 60 kronor för att skicka en påminnelse om du inte betalar skulden i tid.
Går det att dela upp betalningen av återkravsbeloppet?
Om du inte kan betala tillbaka hela beloppet på en gång kan du ansöka om en avbetalningsplan. Kontakta oss via Mina sidor om du vill ha en avbetalningsplan. Så länge en avbetalningsplan gäller betalar du en lägre ränta än den dröjsmålsränta som annars gäller.
Vad händer med återkravet om jag begär omprövning av återkravsbeslutet?
För alla beslut om återbetalning tillkommer dröjsmålsränta om du inte betalar skulden inom 30 dagar.
Om du begär omprövning av beslutet ändras räntesatsen till en anståndsränta från den dag som vi får in din omprövningsbegäran, dock tidigast 30 dagar efter återkravsbeslutet. Anståndsräntan, som är lägre än dröjsmålsräntan, gäller tills vi har fattat beslut i ditt omprövningsärende.
Om du begär omprövning eller överklagar ett beslut om återbetalning driver vi inte in skulden under tiden ditt ärende hanteras.