Du är här: Hem / Vanliga frågor / Teknisk support Lyssna

Teknisk support

Hittar du inte svar på din fråga här nedan är du välkommen att kontakta oss.
Använd formuläret på sidan Kontakta oss och välj Teknisk support längst ner i rullistan under Vad gäller ditt ärende.

E-legitimation

  • Vad är BankID?

    BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet när du är ute på Internet, t.ex. på banken, hos Försäkringskassan, hos CSN eller hos oss på a-kassan.

    Börja med att logga in på din internetbank när du vill skaffa BankID.

    Svaret uppdaterat 16 april 2014
  • Vad är Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är samma som BankID men sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör att du kan använda din mobila enhet som en fristående “säkerhetsdosa” när du behöver legitimera dig på internet.

    Du kan använda ditt Mobila BankID även om du surfar på en dator.

    Svaret uppdaterat 16 april 2014
  • Kan jag skaffa e-legitimation?

    För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.

    Svaret uppdaterat 29 januari 2015
  • Hur skaffar jag BankID?

    Gå in på www.bankid.com.. Där finns all information som du behöver för att skaffa e-legitimation.

    Svaret uppdaterat 16 april 2014
  • Jag kan inte logga in med BankID, vad beror det på?

    Det kan bero på att du inte har den senaste versionen  eller att du behöver uppdatera säkerhetsprogrammet. Det gär du här.

    Här kan du se om du använder rätt version av BankID: använder jag rätt version?

    Du kan också prova att istället logga in med mobilt BankID.

    Svaret uppdaterat 4 april 2016
  • Vilka är de vanligaste orsakerna till att BankID inte fungerar?

    Här är de vanliga orsakerna till varför BankID inte fungerar och hur det åtgärdas

    • Du har en för gammal version av BankID säkerhetsprogram

    Åtgärd: hämta och installera senaste versionen på https://install.bankid.com/

    • Du har uppdaterat Windows 8.1 med Windows Update som orsakar att BankID säkerhetsprogram inte fungerar.

    Åtgärd: hämta och installera senaste versionen på https://install.bankid.com/

    • Du har inte svarat OK/Tillåt på den fråga som vissa webbläsare ställer innan BankID säkerhetsprogram startas. Detta medför att BankID säkerhetsprogram inte startar.

    Åtgärd: Gå in på support.bankid.com, direktlänk: http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mitt-BankID-fungerar-inte/Anvanda-nya-BankID/

    • Ditt virusskydd/brandvägg och funktioner för ”bankskydd” hindrar BankID säkerhetsprogram att komma åt Internet. Majoriteten av virusskyddsleverantörerna har anpassats så att användning av BankID inte ska påverkas.
    • Du använder Windowx XP eller MAC OSX 10.6 eller tidigare.

    Åtgärd: Dessa operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds inte längre av BankID säkerhetsprogram. Du behöver uppdatera till ett nyare operativsystem eller går över till Mobilt BankID.

    Mer information: https://support.bankid.com/syskrav

    För XP se även: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/end-support-help

    Svaret uppdaterat 4 april 2016

Problem med Mina sidor

  • Varför kan jag inte se alla intyg som jag har skickat in?

    Den 21 november 2017 uppgraderade vi till en bättre version av Mina sidor, där du kan se och göra mycket mer. Alla intyg och dokument som du har skickat efter det datumet kan du se på Mina sidor. Dokument du skickade till oss före den 21 november 2017 kan du tyvärr inte se.

    Svaret uppdaterat 5 december 2017
  • Behöver jag tillåta pop up- fönster?

    Ja, du behöver tillåta pop up fönster för att få upp all information på Mina Sidor, till exempel Skriv ut och Spara dokument. Du kan kontrollera att popup-fönster är tillåtna i din webbläsare. Använd följande inställningar för att tillåta popupfönster:

      Internet Explorer

    1. Tryck på knappen Verktyg

    2. Välj Internetalternativ

    3. Välj fliken sekretess

    4. Boka ur rutan Aktivera blockering av popup-fönster

     Firefox

    1. Tryck på knappen Verktyg i menyn

    2. Välj inställningar

    3. Välj fliken innehåll

    4. Boka ur rutan Blockera popup-fönster och tryck OK

     Safari

    1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar

    2. Klicka på fliken Säkerhet

    3. Inaktivera Blockera popup-fönster under rubriken Webbinnehåll

     Google Chrome

    1. Tryck på knappen Verktyg i menyn

    2. Välj avancerade inställningar längst ner

    3. Välj knappen innehållsinställningar

    4. Under rubriken popup klickar du i knappen tillåt alla webbplatser att visa popup-fönster.

    5. Tryck på knappen klart.

    Svaret uppdaterat 4 april 2016
  • Jag får upp en grå sida när jag ska logga in via Mobil på Mina sidor

    En grå sida kommer upp när jag försöker logga in via Mobil på Mina sidor. Det gäller användare med iPad eller iPhone och Safari. Nedan finner du en beskrivning på var och hur man kan stänga av funktionen.

    Felet uppstår om "InPrivate"-sufning är inställt.

    - Om du vill besöka webbplatser utan att de visas i historiken kan du slå på och av Privat surfning på Safari.

    - Om du vill slå på/av privat surfning trycker du på Safari och sedan på ikonen längst ned till höger. Tryck på Privat om du vill slå på/av privat surfning.

    Om du använder en iPad trycker du på "plustecknet" och sedan på Privat.

    När privat surfning är aktiverat är Safari svart eller mörkt istället för vitt eller grått.

    Om det ändå inte fungerar eller om något är oklart, kontakta teknisksupport@unionensakassa.se  

    Svaret uppdaterat 3 oktober 2014
  • Varför loggas jag ut ur Mina sidor när jag har varit ifrån datorn en stund?

    Du loggas ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Detta sker av säkerhetsskäl.

    Svaret uppdaterat 30 juni 2015
  • Behöver jag godkänna Cookies för att komma in på Mina Sidor?

    För att du ska kunna upprätthålla en dialog med Mina sidor krävs att din webbläsare accepterar cookies.

    Om cookies

    En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats.

    Vid besök på Mina sidors webbplats skickas cookien mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om besökaren kan inte spåras.

    Svaret uppdaterat 16 mars 2017
  • Varför kan jag inte öppna PDF på Mina sidor?

    För att få upp de PDF: er som finns på Mina sidor behöver du ha Adobe Reader. Information om hur du installerar Adobe Reader finns här: http://get.adobe.com/se/reader/

    Svaret uppdaterat 30 juni 2015

Saknar du en fråga?

Om du inte hittar din fråga ovan är du välkommen att ställa den till oss. Vi besvarar din fråga så fort vi hinner.

Kontrollord: AWNT
Hjälpte den här sidan dig?Den här sidan hjälpte mig inte